Hoppträning för Tusse 28/3

Igår hopptränade jag för Tusse på andra sidan vägen.
Vi började med att rida fram fritt i skritt, trav eller galopp i kanske tio minuter. Det gick bra men han var otroligt pigg i början. Sen gick vi alla in på en volt där vi jobbade med tempoväxlingar och framdelsvändningar för att få hästarna att lyssna bra på skänkeln. Det gick jätte bra, fast han var ganska stel i höger varv så han ville inte ställa inåt så mycket.
När vi hade jobbat med tempoväxlingar så gjorde vi en övning där man skulle rida så när en kon som möjligt i galopp.
Sen gjorde vi övning där man skulle komma i trav och sedan rida helt rakt efter, han var lite taggad och ville öka men Tusse sa till mig att jag skulle räta upp mig så jag inte luta mig framåt så mycket och släppa ut på tyglarna så han kan ta ut sprången ordentligt eftersom han har rätt så kort hals.
Den övningen gjorde vi ganska många gånger i båda varven så höjde hon emellanåt.
Efter hoppade vi en linje, oxer, mur, räcke det gick ganska bra, han var lite vinglig i början då jag höll in han för mycket,  så jag hoppade det en gång till och då gick det mycket bättre när jag släppte ut honom och rätade upp mig.
Efter hoppade vi en bana på ganska många hinder tror den låg på 85, jag kunde inte banan ordentlig då det var lite rörigt men Mingus hoppade otroligt bra fast jag tvekade på vägen och var inte så bra med den heller.
Sen hoppade jag 4 hinder som  låg på 95, det gick också bra men han var lite trött när vi kom på det sista. Det var en bred oxer, så han stannade kanske 3 gånger sen sänkte hon lite så han iallafall skulle komma över det.
Är sjukt nöjd över lektionen, det kändes som jag hade kontroll över honom hela lektionen och han lyssnade otroligt bra.
några bilder som Sara fotade, det kommer film + mer bilder någon annan dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0