Gästinlägg 4 - Ovanlig historia om första hästen

Hoppas att det var okej att vi ladda upp bilden på er. Hittade den på din blogg. Vi tyckte det var en ovanlig historia men rolig att läsa om det! :)
För att komma till hennes blogg klicka HÄÄÄÄÄÄÄR!

Hej, jag heter Julia och har en blogg som heter julijah.blogg.se. Jag skriver inte så mycket om hästar här, men har drivit hästbloggar förut tillsammans med andra människor ibland. Jag är fjorton år och ska berätta en om sommaren för fyra år sedan, sommaren 2008. Det var antagligen den bästa sommaren i mitt liv och snart ligger nog den här historian lite här och var på nätet.
I vilket fall som helst, jag var 10 år och jag och min mamma hade en foderhäst, Mister x, en 19årig new forest valack som haft en hoppkarriär tidigare. Han skulle på bete, som vilken sommar som helst. Nu är det så här att jag bor lite off, precis som Misters ägare och hagen där han skulle gå var ca 2/3 km ifrån mitt hus, så det gick att cykla dit. Misters ägare hade aldrig haft någon häst där förut, men gubben som ägde hagarna hade sett att hon hade hästar och frågat henne. Ivarjefall gick där redan en häst, en tjock fjording med lång man och inte i världens bästa skick.
Vi red dit, jag på Mister, och hans ägare på hennes halvblod Pamira som var dräktig.
Vi svängde genom kurvan innan huset och hagarna och vi hörde ett hest skri. Längs staketet kom en tjock fjording med lång och trasslig man och max 5 cm lång pannlugg travande med stora luftiga steg. Snart var hästarna ute i hagen tillsammans med fjordingen. Gubben kom ut och kollade på när hästarna träffades. Han såg glad ut för att hans häst fick lite sällskap.
Jag hade innan ridit en shettis som hette Teddy, bara 86 cm hög och han var kvar hemma, han fick lätt fång och jag hade inte längre någon häst att rida, då mamma red oftast Mister. Gubben sa att vi kunde få rida hans häst, han ville att hon skulle få lite kärlek hon med.
Dagen då jag skulle prova rida henne kom snabbt. Sadeln som fanns till henne satt ovanpå henne, men det funkade. Jag hoppade upp på fjordingens, Thoranas (jag vet, det konstigaste namnet jag hört), rygg och vi gick en liten runda. Hon gungade som ett fartyg, men var snäll och jag gillade utmaningar.
Så, där började allting. Efter detta red jag och mamma unjefär varannan dag och utforskade skogen, tränade upp konditionen, fick en hovslagare att sko henne, skaffade en bättre sadel, klippte manen. Hon kunde unjefär ingenting och galoppen fick jag kämpa med och jag erkänner att jag grät av frustration många gånger. Hon skyggade för allting och var nästan helt stumm i munnen, så snart inskaffades det ett pellham bett med kindkedja till Thorana med. Det var jobbigt, men jag blev lite förälskad i den tjocka hästen som var snäll som ett lamm. Men tillsist kom hösten och Mister skulle hem och vi ville inte lämna Thorana själv, det kändes hemskt. Men Thoranas ägare ville inte heller att hon skulle vara ensam och skänkte henne till mig.
Så detta är min historia om hur jag fick min första häst, ganska speciell och ovanlig, men sann. :)
//Julia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0