Gårdagens dressyrträning för Gun.

Igår red jag ju dressyrträning för Gun men jag hann inte skriva så detaljerat om ridpasset.
Jag började med att rida fram en halv timme innan. Eftersom  jag var sjukt otaggad så kändes det som att det gick piss.. Jag hade ingen lust att rida alls, men jag red lite i alla gångarter. Han kändes otroligt stel och lyssnade inte så bra för skänkeln. Sen när lektionen började det helt plötsligt gå mycket bättre,  fast då fick jag ju hjälp med vad som behövdes. Jag började i skritt och försökte få honom att länga ut halsen och få en låg form. Sen övergick vi till traven, vi började i det lättare varvet. Han tog upp huvudet ibland och ville smita ifrån övningen, men då sa Gun att jag skulle öka först sen leda och sist krama på yttertygeln, så han är rak i formen och jobbar bakifrån. Vi jobbade i traven ganska länge i båda varven med ungefär samma övningar. I det svåra varvet ska jag börja med att ställa honom utåt och sen försöka få honom att söka sig till innertygeln.
Galoppfattningarna gick inte så bra, han ville liksom bara rusa iväg men det gick bra tillslut och själva galoppen kändes super. Han ökade lite i det svårare varvet men det var bara att ta tillbaka honom lite så gick det bättre.
Är ganska nöjd med lektionen då det gick från något dåligt till någonting bra!
.
Idag var jag i stallet på dan och  fixade alltig så det inte skulle bli så stressigt innan hoppträningen för Tusse sen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0